Anvisningar för kampanjen 2021:

Botniarosk genomför i höst en kampanj om farligt avfall riktad till eleverna i årskurs 7-9 inom bolagets verksamhetsområde, dvs. Storå, Jurva, Bötom, Kaskö, Kauhajoki, Kristinestad, Närpes och Östermark.

Syftet med kampanjen är att öka kunskapen om farligt avfall och hur det sorteras och hanteras på rätt sätt. Kampanjen går ut på att man ska utföra fem olika uppgifter om farligt avfall, och svaren kan presenteras på önskat sätt – i form av bilder, ett föredrag, en video, ett blogginlägg osv. Svaren returneras per e-post till adressen Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.. Bland alla klasser som deltar utlottas 100 euro till klassresekassan.

Deltagande

1. Anmäl din klass/grupp till kampanjen senast den 17 september.
2. Affischer och uppgifter skickas per post till alla högstadier inom bolagets verksamhetsområde.
3. Sätt upp affischerna i skolan/kemiklassen. Uppgiften går ut på att svara på fem frågor om farligt avfall. Ni får fria händer att presentera svaren på det sätt som passar er bäst: i form av ett föredrag, bilder, en video, en blogg eller en hemsida. Fotografera, var kreativa och använd er fantasi! Ni kan arbeta i grupp, på egen hand eller parvis, men hela klassen deltar i utlottningen av huvudvinsten.
4. När uppgifterna är gjorda går läraren igenom dem med klassen innan de returneras.Returnera uppgifterna senast den 30.11 per e-post till adressen Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Observera att svarsmaterialet kan användas i Botniarosks kommunikation. Vinnarna lottas den 7 december. Alla elever och lärare som deltar i tävlingen belönas.

Kampanjen om farligt avfall för högstadieelever genomförs i samarbete mellan sex avfallsbolag – Botniarosk, Lakeuden Etappi, Ekorosk, Millespakka, Stormossen och Vestia – och omfattar totalt 57 kommuner.

Mer information om farligt avfall:

Hemsida

Litet men farligt

Frågor:

1. Vad är farligt avfall?
2. Vart ska man föra farligt avfall och hur ska det vara förpackat? Det vet ditt avfallsbolag, kolla på deras hemsida.
3. Vad hittar du för farligt avfall eller ämnen/föremål som klassas som farligt avfall när de blir obrukbara:
a) I skolan (t.ex. kemi, städning, bildkonst)
b) I ditt eget rum
c) På andra ställen där hemma (t.ex. i badrum, städskrubb, kök)
d) I garaget eller förrådet
Namnge 5 – 10 ämnen/föremål per punkt. Vilka varningssymboler är
de försedda med? Vad betyder märkningen?
Obs! Punkterna b,c och d kan vara hemuppgifter
4. Varför får man inte blanda ihop farligt avfall som olika ämnen och kemikalier?
5. Sök fram en nyhet eller något aktuellt som rör farligt avfall.

Det är fritt fram att genomföra uppgifterna hur man vill, det kan vara ett föredrag, bilder,
en video, blogg eller webbsida. Fotografera, var kreativa och använd fantasin!
Läraren går igenom uppgifterna tillsammans med klassen innan man returnerar dem.
Returnera dem via e-post, som en länk eller dylikt till ert avfallsbolag.
Returnerade uppgifter kan användas i avfallsbolagets kommunikation och marknadsföring.